Formål
Å gi deltakere en grunnleggende innsikt i og forståelse for bruk av strukturerte metoder for å samle inn data som internrevisjonen kan bygge sine analyser på.
Kandidaten bør etter kurset ha:
- Kunnskap om de grunnleggende forskjellene mellom kvalitative og kvantitative data
- Evne til å vurdere hvordan et oppdrag eller en problemstilling kan belyses gjennom bruk av kvantitative og kvalitative data – og fordeler og ulemper med hver av disse
- Fordeler og ulemper ved å kombinere kvalitative og kvantitative metoder (triangulering)
- Innsikt i de ulike faser i en undersøkelsesprosess
- Kunnskap om grunnleggende metoder for innsamling av kvalitative data:
- Intervju
- Individuelle
- Gruppevis (fokusgrupper)
- Observasjon
- Intervju
- Kunnskap om grunnleggende metoder for innsamling av kvantitative data:
- Spørreskjema
- Innsikt i ulike måter å analysere kvalitative data
- Innsikt i ulike måter å analysere kvalitative data, bruk av KI-modeller i kvalitativ dataanalyse
- Kompetanse til å vurdere en undersøkelses kvalitet (indre/ytre gyldighet, troverdighet)
Kurset oppbygging
Kurset vil gå over to dager a 6/7 timer med kombinasjon av forelesning, diskusjon og oppgaveløsning.
Dag 1 før lunsj:
- Drøfting av de grunnleggende forskjellene mellom kvalitative og kvantitative data, og hvordan de egner seg for ulike typer oppdrag/problemstillinger.
- Gjennomgang av de ulike faser i en undersøkelsesprosess, og hvordan valg i en fase vil påvirke muligheter i senere faser.
- Utvalg av respondenter til intervjuer – ulike kriterier.
- Utvalg av respondenter til gruppeintervjuer og sammensetning av grupper – ulike kriterier.
Dag 1 etter lunsj:
- Gjennomføring av individuelle intervjuer – intervjuguide, sted, tid, og intervjuteknikk.
- Gjennomføring av gruppeintervjuer – sted, tid og intervjuers rolle.
- Analyse av kvalitative data (tekster) – innholdsanalyse, induktiv og deduktiv.
- Fremstilling av kvalitative data.
Dag 2 før lunsj:
- Utforming av spørreskjema – ulike typer spørsmål og svaralternativer.
- Utvalg av respondenter/saker – ulike kriterier.
- Problemer knyttet til frafall av respondenter/frafall på enkeltspørsmål.
Dag 2 etter lunsj:
- Univariat analyse av kvantitative data – frekvenser, mål på sentraltendens og spredning.
- Bivariat analyse – krysstabeller og korrelasjon.
- Multivariat analyse – grunnleggende prinsipper.
- Fremstilling av kvantitative data.
- Kritisk vurdering av undersøkelsens kvalitet – indre gyldighet, ytre gyldighet (generalisering), troverdighet.
Kurset er en del av den obligatoriske opplæringsplanen for kursprogrammet «IIA-veien til Diplomert internrevisor».